Användarvillkor
Version: 8 maj 2024
Välkommen till Solvaris webbplats!
Letar du efter en pålitlig hantverkare i ditt närområde? Då har du kommit rätt. Via vår plattform hittar du snabbt och enkelt rätt specialist för att göra ditt hem mer hållbart eller för renovering. Vill du använda vår plattform? I dessa allmänna användarvillkor förklarar vi hur Solvari fungerar och vad vi förväntar oss av dig.
Hur fungerar Solvari?
Planerar du ett projekt i ditt hem? Genom Solvari får du kostnadsfritt kontakt med flera hantverkare i ditt område. Principen är enkel: du skickar in en förfrågan via vår plattform och vi matchar dig med flera hantverkare för ditt uppdrag.
För tydlighetens skull: Solvari är endast en plattform (en "anslagstavla") som för samman konsumenter och hantverkare. Vi är alltså inte inblandade i det eventuella avtal du ingår med en hantverkare. Detta sker helt utanför vår plattform. Du är naturligtvis inte skyldig att samarbeta med någon av de hantverkare vi matchar dig med. Du väljer själv om du vill anlita en av dem och på vilka villkor.
Enkelt, gratis och utan förpliktelser
Som husägare får du helt gratis och utan förpliktelser kontakt med lämpliga hantverkare via Solvari. Hur är det möjligt? Enkelt: vi hjälper även hantverkare genom att ge dem tillgång till plattformen och därmed potentiella kunder. Dessa hantverkare betalar Solvari för kontaktuppgifterna vi får från intresserade konsumenter.
På så sätt skapar Solvari nöjda konsumenter och nöjda hantverkare. Du får kontakt med hantverkare utan förpliktelser, och de kan lättare hitta nya kunder.
Din förfrågan i 3 steg
Hur går en förfrågan via Solvari till? Det sker i följande tre steg:
1. Du lämnar information om ditt projekt.
Via Solvari-gruppens webbplatser fyller du i information om ditt hemprojekt. Ju mer specifik du är, desto mer konkret blir erbjudandet från hantverkarna. Förutom information om uppdraget lämnar du även dina kontakt- och adressuppgifter. Då kan Solvari dela dem med rätt hantverkare i ditt område.
När du fyllt i alla uppgifter ber vi dig att godkänna våra allmänna användarvillkor.
2. Solvari sätter igång.
I vissa fall kontaktar vi dig först via telefon, Whatsapp eller e-post för att bekräfta din förfrågan eller samla in mer information. Solvari väljer sedan ut högst fyra fackmän som är anslutna till vår plattform. De får din förfrågan samt kontakt- och adressuppgifter. På så sätt får de en god bild av arbetet som ska utföras.
3. Hantverkarna kontaktar dig.
Slutligen kontaktar hantverkarna dig för att diskutera ditt projekt. Tanken är att de ska svara snabbt, men det kan Solvari inte garantera. Får du inget samtal eller mejl? Meddela oss gärna, så hjälper vi dig vidare.
Du når Solvaris kundtjänst på +46 8 446 824 08 eller via info@solvari.se.
Kan vem som helst bli hantverkare via Solvari?
Solvaris team arbetar dagligen med att utveckla plattformen så att du snabbt och enkelt kan komma i kontakt med pålitliga, lämpliga hantverkare. Vi kan dock inte garantera att varje hantverkare levererar samma kvalitet. Det är däremot vår ambition. Därför genomför Solvari en noggrann granskning av intresserade hantverkare genom telefonintervju, konsumentrecensioner och offentliga källor.
Även du kan bidra till övervakningen av våra hantverkare. Hur? Genom att lämna feedback och en recension om den valda hantverkaren på vår webbplats.
Do’s and don'ts när du väljer hantverkare
Har Solvari matchat dig med lämpliga hantverkare i ditt område? Då är det upp till dig att jämföra deras offerter och välja rätt person. Här är några punkter att tänka på:
- Pris: slutpriset kan variera mellan olika hantverkare. Jämför därför alla kostnadsposter noggrant.
- Offert: alla hantverkare tar inte nödvändigtvis upp samma arbeten i sin offert. Kontrollera vad som ingår i priset – och vad som inte gör det.
- Garanti: samarbete med en hantverkare innebär även ekonomiskt skydd. Garantitiderna kan dock variera. Håll koll på det vid jämförelser.
- Råd: vilka material vill hantverkaren använda och varför? Hur planerar hen att arbeta? Jämför deras råd för att fatta ett genomtänkt beslut.
- Recensioner: vill du vara säker på kvaliteten? Sök då efter recensioner och referenser. Be hantverkarna visa tidigare projekt – en stolt fackman gör det gärna.
- Branschföreningar: är det viktigt för dig att hantverkaren är medlem i en viss branschförening? Fråga om detta och kontrollera själv.
- Förskottsbetalning: enligt lag är en förskottsbetalning max 50 % av köpesumman. Begär hantverkaren mer? Då behöver du inte gå med på det.
Recensioner är varmt välkomna!
Har du anlitat en hantverkare? Lämna då gärna en recension på vår webbplats. Du hjälper inte bara andra konsumenter, utan även Solvari. Dessa recensioner är nämligen ett av våra verktyg för att avgöra om en hantverkare får stanna kvar på plattformen.
Vill du dela med dig av dina erfarenheter? Toppen! Följ då dessa regler:
- Skriv alltid utifrån din egen upplevelse.
- Var ärlig, vänlig och respektfull.
- Använd inte grovt eller olämpligt språk.
- Du får bara skriva en recension per hantverkare.
VIKTIGT: Uppfyller din recension dessa krav? Då publicerar vi den efter en kort granskning. Vi kan komma att kontakta dig vid oklarheter. En negativ upplevelse är förstås inte ett skäl att inte publicera din recension – även det hjälper andra användare.
Och hur är det med bilder?
När du lämnar en recension kan du också lägga till bilder. Tänk då på följande regler:
- Lägg bara upp bilder från ditt eget hem som du tagit med din egen kamera.
- Se till att inga personer syns på bilderna.
- Lägg bara upp bilder som är relevanta för recensionen. Genom att lägga upp bilder intygar du att du har upphovsrätt till dem. Har du inte det? Då kan vi hålla dig ansvarig för eventuella skador.
Vill du ta bort eller ändra en recension? Kontakta då vår kundtjänst via info@solvari.se eller ring +46 8 446 824 08.
Har du klagomål eller synpunkter?
Att göra konsumenter och hantverkare nöjda – det är vårt dagliga mål på Solvari. Gick något ändå fel i ditt projekt? Har du klagomål om slutresultatet eller om hantverkaren? Eller har du lidit skada? Hantverkaren är ansvarig för korrekt utförande av det arbete ni kommit överens om. Du ska alltså ta upp detta med hantverkaren. Om ni inte kommer överens, vill vi gärna höra från dig. Kontakta då vår kundtjänst via info@solvari.se eller +46 8 446 824 08.
Solvari tar varje klagomål på allvar och arbetar ständigt med att förbättra tillförlitligheten på vår plattform. Vid tveksamheter om en hantverkare utreder vi ärendet och vidtar lämpliga åtgärder. Vid behov avslutar vi samarbetet med den berörda hantverkaren.